In 1914 begon Kees Smit een smederij op dorpsstraat 51 te Wilnis. Vroeger was een smid ook de plaatselijke fietsenmaker, Kees Smit ook. Een smid is altijd het middelpunt van een dorp en een vertrouwenspersoon. Voor de mensen was het dus vanzelfsprekend om de fiets te laten repareren door een persoon die ze vertrouwde, en dat was de smid.
De fiets was in die tijd een kostbaar bezit, dat vaak alleen weggelegd was voor de notabelen. Maar na verloop van tijd kwamen de mensen beter bij kas te zitten en kon ook de gewone man een fiets aanschaffen. De fietsverkoop nam dus toe. Dat gebeurde toen nog op bestelling. Er was nog maar een kleine keuze. De kleur was zwart, in dames- of herenmodel.
In de tweede wereld oorlog waren de fietsen ineens weer een schaarste. Ten eerste omdat ze door de Duitsers werden opgeëist, ten tweede door het ontbreken van banden. Door het ontbreken van banden werd het moeilijk gemaakt om te fietsen. Men loste het vaak op door op de velgen te rijden maar dat was verre van ideaal. Na de tweede wereld oorlog, tijdens de weder opbouw, werd de vraag naar fietsen weer groter. Dit is ook het moment dat zoon Wout samen gaat werken met vader Kees.
Er werd besloten in de Kerkstraat een oude schilders schuur te huren en daar een fietsreparatie werkplaats te beginnen. Zoon Kees komt voor zijn vader Wout werken in de fietsenzaak. Zoon Alex werkt als Smid bij zijn vader. Er werden wat fietsen in voorraad genomen, zo kon de verkoop verder groeien. Er kwam in deze tijd ook meer kleur in de fietsen. Grijs, groen, bruin en donkerblauw. Met en zonder versnellingen. Dus ook fietsen met handremmen.
De zaken gingen zo goed dat beide zoons vader Wout aanspoorde in de jaren ’70 het winkeltje naast de smederij, in huishoudelijke artikelen, lampen en ijzerwaren, op te offeren en er een showroom te creëren. Een groot raam werd er in de zijgevel geplaatst en kwam er een rijtje fietsen voor te staan.
Dit bevorderde de verkoop, want de mensen konden na hun keuze direct met de fiets wegrijden. Het kon dan ook niet uitblijven dat er in ’79 werd gestart met de bouw van een fietsenzaak annex reparatiewerkplaats op stationsweg 3. Een zaak waar je trots op mag zijn. De reparatieruimte in de Kerkstraat was verleden tijd. De klantenkring bleef groeien. In die tijd vooral op het gebied van racefietsen. Deze tak van de fietssport is Kees Smit niet vreemd, hij rijdt zelf ook graag op een racefiets. We krijgen een heuse Wielerclub in de Ronde Venen, TTC De Merel.
In ’80 werd er in het winkeltje naast de smederij een wielerkledingwinkel geopend. Hier kon de wielrenner terecht voor al zijn kleding en accessoires. Daar werden ook regenkleding en fietstassen verkocht.
Maar de fietsenbranche bleef niet stil staan. De uitvoeringen van fietsen werd meer trendy en er kwamen verschillende modellen. Elk model werd uitgevoerd in meerdere kleuren. De consument had meer in te brengen in het design. Dat betekende dat je meer fietsen in voorraad moest nemen. De klanten wilden meer keuze en toch direct over een fiets kunnen beschikken als eenmaal de beslissing was genomen. De vraag naar een groter winkel oppervlakte nam toe.
Het kon dus niet uitblijven dat in de jaren ‘80 nogmaals een stuk aan de winkel werd aangebouwd en zo ontstond een prachtige fietsenwinkel met rondom etalage en een aparte fietsreparatie afdeling. Dit was de kroon op jaren lang investeren en opbouwen van de fietsenzaak. De reparatie met kennis en vertrouwen uitvoeren. Laten merken dat de klanten welkom waren en je altijd voor ze klaar stond. Dat betaalde zich terug in het vertrouwen van de mensen want de fiets blijft een populair vervoersmiddel in ons land.
Maar de vooruitgang staat niet stil. De elektrische fiets heeft zijn intrede gedaan. En elk jaar zijn er grote ontwikkelingen op het gebied van elektrisch fietsen. De vraag naar elektrische fietsen heeft dan ook een vlucht genomen. Voor mensen met een lichamelijke beperking schept dit mogelijkheden om te blijven fietsen. Dan hebben we ook weer met trends te maken, en zie je de jeugd massaal met een rekje voorop hun fiets rijden. Het worden zo stoerdere fietsen met eventueel een mand of kratje voorop. Dit houdt de fietsenbranche levend en wij kijken al weer uit naar nieuwe innovatie.
Dat we op 1 augustus 2014 honderd jaar bestonden is natuurlijk geweldig. Gelukkig prijkt na een korte afwezigheid de naam Smit weer groot op de gevel, en zijn Jochem Peek en zijn vriendin Silvia Kruijt, de nieuwe eigenaren die hun hart en ziel in de zaak leggen. Het vertrouwen van de klanten in Smit Fietsen Wilnis is gelukkig gebleven.
Wij zijn trots dat we de fietsenzaak in Wilnis hebben kunnen behouden, en al onze klanten mogen dat ook zijn!